some things


Igår kväll gick Agnes, Gabbie och jag hem till sacre coeur med varsin öl och satte oss på trappan samt kollade på utsikten. Den är så fin över där. Dock skar jag mig med tummen så det kom blod överallt vilket kanske inte var så kul. Det jobbigaste är när man tvättar händerna nu och plåstret blir bara äckligare men man orkar inte byta hahah.
Fick min tid hos psykologen nu vilket var skönt. Missar Pariskunskapen men näää det gör inget :)))
 
Jag kommer ihåg några specifika saker som skilde sig från Sverige. Har upptäckt nu att jag har vant mig vid dem, de är inte så konstiga längre. Som Ex:
  • Franska stirrar alltid. De smyger inte heller med det utan de går verkligen in för det. Man känner sig lite utpekad ibland haha nu så brukar jag stirra. Dock inte ögonkontakt med killar för de tänker bara på en sak...
  • Här äter man alltid ost. Börjar tröttna på ost, det finns liksom alltid där. Frukost, lunch, middag. Bröd också! Baugette, varje dag.
  • Det känns som alla röker. Har sett att människor ger cigg till tiggare än pengar, som det skulle vara snällt hhahhah
  • Finns så många sjukt smala personer här i Paris. Många, många fler än i sverige. 
  • Läkarbesök är standard här, även om det är något litet. Jag blev tillfrågad om jag gick till läkarn igår (jag skar mig på tummen..), när jag hostade i två dagar i rad blev jag också tillfrågad om jag ville gå till läkaren. Dock känner jag att jag inte behöver det. Här är det inte heller gratis som i Sverige.
  • Nattliv är något helt annat här! I Paris är det kul. I sverige är det dyrt och inte många dansar..
  • Fisk är dyrt i Frankrike så man äter det inte ofta här. Dock är anka väldigt vanligt.
  • Artigheten är på en betydligt högre nivå här än i Sverige.
  • Yougurt, något annat man äter hela tiden. Inte i 1 liters förpackningar utan sånna små burkar. Vi har 30 stycken just nu i vårt kylskåp.
  • I Frankrike får man slå sina barn (detta är dock inget jag kommer sluta tycka är konstigt, eller hemskt för den delen). Har sett och hört barn som har blivit slagna.. usch.

Bisous

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0